Möte tre

Ett av de största sätt som vi utsätts för en begränsad definition av skönhet på är genom media. Det här mötet utforskar sätten som media begränsar en mångfald i de skönhetsbilder vi ser och förespråkar en definition av skönhet som är omöjlig för människor att uppnå.

Deltagarna tar sedan ställning genom att skapa och dela med sig av ett mer berättigat sätt att prata om skönhet i media.

Mötesschema

 

Aktivitet Tid Material Förmågor
Välkommen 5 minuter Inget material behövs  
Dela med sig av personlig utmaning: Pappersloppan 10 minuter Papperslopporna som skapats i den personliga utmaningen Dela med sig

Säga sina åsikter

 

Retuschering: Hitta skillnaderna 10 minuter Penna och papper, bilaga 3.1

 

Uppmärksamma detaljer

Kritiskt tänkande

Förändra media 30 minuter Penna och papper, rekvisita och konstmaterial. kreativitet, samarbete, uppträda
Personlig utmaning: Du är min stjärna 10 minuter Stjärnformade papper eller kort, pysselmaterial att dekorera med exempelvis färgade kort, pennor och lim. Kreativit tänkande, Säga sina åsikter

 

5 min

Välkommen till möte tre

Deltagandelöftet

Samla gruppen

 Under det här mötet av Free Being Me kommer vi att lära oss mer om budskapet som media sänder ut för att få människor att känna att det bara finns ett sätt att vara vacker. Eftersom vi vet att det inte är sant kommer vi att invända mot det genom att göra vår egna media och visa människor över hela världen att det är bra att vara unik.   

 Mål

Alla deltagare kommer överens muntligt att vara aktivt delaktiga i och ha roligt under den här delen av Free Being Me, vilket kommer att hjälpa dem att bidra mer öppet till aktiviteterna och således leda till att det får en större påverkan på deras kroppsliga självförtroende.

 Att göra

Samla gruppen i en cirkel. Tacka alla för att de har kommit och be dem att skrika ut sin entusiasm och vilja att delta i tredje mötet med Free Being Me.

“Är du redo att ta del av och säga vad du tycker under tredje mötet av Free Being Me, och ha roligt under tiden? Om du är det så skrik

JA DET ÄR JAG”.

I korthet

Låt deltagarna, i helgrupp, dela deras entusiasm kring att ta del av Free Being Me

Material

Inget material behövs.

10 min

Dela med sig av personlig utmaning: Pappersloppan

Mål

Deltagarna ökar sitt självförtroende genom att träna på att säga positiva saker om sig själva inför andra.

Att göra

Förklara för deltagarna att de kommer att använda sina pappersloppor för att upptäcka några av deras vänners bra förmågor och de kommer att ha möjlighet att dela med sig av sina egna.

Kontrollera att alla har med sig sina loppor och visa dem hur de viker dem rätt – använd instruktionerna nedan som hjälp.

Be deltagarna att hitta en vän att samarbeta med.

Ibland är det svårt att säga vad vi tycker om med oss själva högt, så vi kommer att få öva på det. Att säga saker som vi tycker om med oss själva får oss att känna oss bra, så vi borde göra det så mycket som vi kan!

 Kontrollera att alla förstår hur de ska använda loppan. (De flesta vet troligen redan!)

  • En person väljer en siffra
  • Deras vän öppnar och stänger loppan lika många gånger, och varierar hållet de öppnar den på.
  • När de har gjort detta väljer den första personen en siffra.
  • Vännen öppnar den flik som motsvarar siffran och läser upp deras ”jag gillar min…”mening.

Gör detta två gånger och byt sedan till den andra personens loppa.

När båda deltagarna har delat två saker ber ni alla par att byta plats så att alla jobbar med en ny vän. Fortsätt tills tiden är ute!

I korthet

Använd verktyget pappersloppan som tillverkades i den personliga utmaningen, deltagarna spelar spelet med så många av deras vänner som möjligt under fem minuter.

Material

Papperslopporna från den personliga utmaningen.

  1. Placera bilderna nedåt. Vik båda diagonalerna. Vik upp.
  2. Vik in alla fyra hörnen mot mitten.
  3. Vänd på pappret

 

  1. Vik alla hörnen mot mitten igen
  2. Vik pappret på mitten och vik upp
  3. Vik på mitten från övre halvan till nedre. Vik inte upp.
  4. Sätt tummar och pekfingrar under rutorna och rör loppan fram och tillbaka för att leka.

10 min

Retuschering Hitta skillnaderna  

Mål

Deltagarna förstår att bilder i media inte alltid är sanna eftersom de ofta har ändrats genom att retuscheras.

Att göra

Kommer ni ihåg listan med ”Prinsessan och prinsen med det perfekta utseendet” som vi skapade på vårt första Free Being Me möte? Problemet är, att om flickor och pojkar inte ser ut som sagoprinsessan eller prinsen kanske de känner sig utanför och tycker inte om sig själva. Genom att ett speciellt utseende förs fram som sättet att se vacker ut på stänger det ute alla eftersom ingen i verkligheten ser ut precis som sagoprinsessan eller sagoprinsen. 

Visste du att även kändisar, filmstjärnor och verkliga prinsessor inte alltid ser ut som på bilderna du ser av dem? Det beror på datorretuschering. Vet någon vad retuschering är?

Diskutera med deltagarna till dess att alla förstår begreppet retuschering och att digitalt förändra bilder. Det vill säga när bilder av personer, ofta kändisar eller modeller, förändras med hjälp av en dator för att se mer ut som samhällets idé av ”det perfekta utseendet”. Det är inte så de ser ut i verkligheten!

Arbeta i små grupper, ge varje grupp ett exemplar av retuscheringspappret. Be dem att hitta skillnaderna mellan ”före”- och ”efterbilderna”, och markera dem på pappret.

Läs upp svaren när alla är klara så att grupperna kan se hur många skillnader de har upptäckt.

I korthet

Jämför bilder före och efter att de har blivit retuscherade för att hitta så många skillnader som möjligt.

Material

Bilaga 3.1 Retuschering Hitta skillnaderna, pennor.

Prata om

  • Var det enkelt att hitta alla skillnaderna?
  • Tror du att du hade insett att bilden var retuscherad om du bara hade sett ”efterbilden”?
  • Tror du att det är möjligt för någon i verkligheten att naturligt se ut som de här bilderna om till och med kändisar och filmstjärnor blir retuscherade?
  • Tycker du att det är rättvist att vi inte får se alla bilder med personer så som de verkligen ser ut?
  • Vad skulle du säga till en vän för att säga åt dem varför de inte ska bekymra sig över att jämföra sig med retuscherade foton i tidningar och på TV?

 

30 minuter

Förändra media

Mål

Deltagarna utmanar medias budskap att det bara finns ett sätt att vara vacker på genom att skapa sitt eget stycke media genom att förmedla en positiv historia för att hjälpa andra att vara kroppsligt självsäkra.

 

Du har fått möjligheten att ta över media – så som TV eller en tidning – för att dela med dig av ett snabbt budskap till världen för att inspirera människor att känna sig självsäkra på vem de är och hur de ser ut. Låt oss bevisa för media att de har fel och visa att det inte bara finns ett sätt att vara vacker på!

 

Uppgiften är att skapa en låtsasmedia-historia som deltagarna kan dela med sig av på tre minuter. Det kan vara i vilken form som helst, men bör sprida ett av budskapen som deltagarna har lärt sig av Free Being Me.

 

1) Vad vill du säga?

Be deltagarna att komma överens om huvudbudskapet de vill förmedla och skriva ner det innan grupperna börjar utveckla sin historia.

 

Till exempel (huvudbudskapet visas som del av en rubrik):

 

I korthet

Deltagarna låtsas att de har tre minuter på sig att ta över media, och skapa ett budskap som de delar med världen.

Material

Ritmaterial och rekvisita för rollspel beroende på deltagarnas val.

 

 

”Senaste nytt – det finns inte bara ett enda sätt att vara vacker på! Rapporter från runt om i världen bevisar att det finns många sätt att se bra ut på.”

 

“Free to be me – en intervju med en olympier som berättar för oss varför vad hennes kropp kan göra betyder mer än hur den ser ut.”

 

“Se bra ut, på MITT sätt. En ny tidning lanseras för att hylla att må bra över vem du verkligen är istället för att jämföra dig själv med media”.

 

“En ny listetta inspirerar flickor att skryta om hur bra de är, på insidan!”

 

 

Ditt budskap!

 

30 min

Förändra media (fortsättning)

 

Ditt budskap!    Ditt budskap!

 

 

2) Hur vill du säga det?

Grupperna kan välja vilket slags media de vill, så som:

 

  • Nyhetsartikel
  • Framsida på tidning
  • Musikvideo
  • Reklam
  • Radiojingel
  • Intervju
  • Serie

 

Ge grupperna cirka 20 minuter att förbereda sig, och ge tillräckligt med tid för att alla ska kunna framföra eller dela med sig av sitt media-bidrag framför resten av gruppen.

 

Tacka grupperna för deras hårda arbete.

 

Prata om

  • Tyckte du om att se allas media-stunder?
  • Skulle det vara bra om budskap som dessa sändes ut av media i verkligheten?
  • Vilket var ditt favoritbudskap kring kroppsligt självförtroende?

 

Tips:

  • Den här aktiviteten fungerar bäst när grupperna har en riktigt klar bild av vad de vill säga. Hjälp varje grupp att utveckla deras huvudbudskap innan de börjar skapa deras media-bidrag.

 

  • Uppmuntra alla att vara med och att så många deltagare som möjligt får möjlighet att prata under aktiviteten.

 

 

10 min

Persolig utmaning: Du är min stjärna

Mål

Delagarna delar med sig av positiva budskap med andra som uttrycker vad de har lärt sig så här långt i Free Being Me.

 

Att göra

Be deltagarna att ställa sig parvis.

 

Vi har sett att media spenderar en hel del tid med att berätta för människor att det bara finns ett enda sätt att vara vacker på, och att det utseendet betyder mer än något annat. Vi vet att det inte är sant, så vi kommer att fortsätta att säga vad vi tycker för att dela med oss av ett annat budskap. Låt oss berätta för andra att vi vet att det inte bara finns ett sätt att vara vacker på, och att utseendet inte är det enda som betyder något. Låt oss uppmuntra alla att uppskatta sig själva utan att oroa sig för att försöka att se ut så som media säger åt dem att se ut.

 

Ge varje deltagare ett stjärnformat kort och hjälp dem att skriva ner ett positivt budskap som de vill dela med andra, och uppmuntra dem att hylla den de är och utmana idén att alla ska försöka att se ut på ett speciellt sätt.

 

Här är några idéer:

Du är en stjärna precis så som du är.

Du är så mycket mer än ditt utseende.

Du är vacker!

Var stolt över din kropp, den är fantastisk!

 

Detta är en tyst övning, men deltagarna ska känna att det är okej med att prata med sin vän för att få hjälp med att bestämma sig för vad de vill säga.

 

Uppmuntra alla att ta sig tid att dekorera sin stjärna.

 

Ta en gruppbild där alla håller sina stjärnor (eller fota bara stjärnorna om du inte har tillåtelse att fota alla medlemmar i gruppen) innan ni avslutar mötet.

I korthet

Skapa stjärnformade kort med positiva budskap som deltagarna visar upp så att andra kan se dem under tiden mellan detta möte och nästa.

Material

Stjärnformade papper eller kort, pysselmaterial att dekorera med exempelvis färgade kort, pennor och lim

 

Varför inte dela med er av ert foto på www.free-being-me.com?

 

Utmana nu deltagarna att visa upp sin stjärna på en plats där andra människor kan se den. Det kan vara hemma (antingen inne eller ute), på en anslagstavla i skolan eller på någon fritidsgård, som ett foto på deras blogg eller på en av deras sidor på sociala medier, eller något annat påhittigt ställe. Uppmuntra deltagarna att visa upp deras stjärna där de tror att flest människor kommer att se den!

 

Som en extra utmaning, be deltagarna att försöka att säga meningen till olika personer så många gånger som de kan innan nästa möte.

Tips:

  • Om några deltagare i din grupp tycker att detta är svårt, para ihop dem med en äldre eller mer självsäker deltagare och uppmuntra dem att hjälpa varandra.
  • Se till att deltagarna förstår att de måste be om lov om de vill visa upp sin stjärna på en allmän plats.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *